tisdag 4 december 2007

Trött och glad

Efter att nu ha gått skidlärarkursen i tre dagar börjar jag inse att den är oerhört intensiv. Varje dag börjar vi klockan 8 på morgonen, med en timmes föreläsning om t.ex pedagogik, barns utveckling, skidteknik, metodik och så viadre. Sedan arbetar vi praktiskt mellan 9 och 3, så man är helt slut i kroppen av alla övningar. Idag tränade vi på och gick igenom olika kantreglerande åtgärder i skidåkningen, så vi fick åka en hel del carving. Sen fick vi även testa en del puckelpist åkning, som är helt underbart roligt. Varje eftermiddag avslutar vi sedan med ytterligare föreläsningar, så vi är inte klara förrän klockan 6 varje kväll. Trötta i såväl kropp som huvud begav vi oss idag hem, jag för att agera hemmafru och tvätta, diska och laga mat. Men trots att kursen och livet här uppe i decembermörkret är uttröttande, så är det ändå helt otroligt roligt. Gruppen är helt underbar, och man träffar ständigt trevliga och roliga människor. Och efter några dagars snöfall fick vi idag en underbar vinterdag, med härligt solljus, norrländsk kyla runt 9 minus och perfekt före i backen.

På fredag smäller det; då är det dags för oss nya skidlärare att festa loss ordentligt sista kvällen! Även på lördag har jag planerat utekväll. Men ändå vill jag komma upp tidigt på söndag, då jag planerar att hajka Skutan, dvs. ta VM8:an upp till Olympiaplatån, och sen gå de sista 400 höjdmeterna upp till toppen. Det skulle resultera i cirka 900 fallhöjdsmeter orörd nysnö! Inte helt fel.


Inga kommentarer: