lördag 8 december 2007

Skidlärare


Nu kan jag officiellt titulera mig själv skidlärare. Idag blev jag godkänd på skidlärarkursen, med beröm och personliga rekomendationer från kursledaren, samt bästa resultat på teoriprovet, 54 av 56 poäng. Det trots att dagen i ära var ganska sömning, då i princip hela gänget varit ute dagen innan, så tempot var ganska lågt idag. Men jag ska backa bandet en aning och gå tillbaka ett par dagar i tiden.


De senaste dagarna har varit hektiska. Vi har jobbat oerhört hårt med praktisk undervisning i backen, där vi disskuterat begrepp som understödsyta, höftkantning och fot-benvrid. Dagarna har dessutom såväl börjat som slutat med teori genomgångar, föreläsningar. I torsdags tillbringade jag kvällen i bastun på Kläppen tillsammans med Tove och Emil samt några öl. Under fredagen gjorde vi först ett teoretiskt prov på de vi gjort på föreläsningarna, och sedan hade vi praktiska prov, som var oerhört kul. Det gick till enligt följande; man fick en situations som kan uppkomma i skidskolan. Uppgiften var sedan att anpassa undervisningen till situationen och gruppen, medan de andra spekade olika roller, så provet blev rollspel. Självklart överdrev alla sina roller en hel del, och den uppgift jag fick var väldigt svår. Jag kollade bara bort 5 sekunder, och hela gruppen av 8 åringar befann sig i skogen. Men vi hade väldigt roligt i alla fall.


Under fredagskvällen gick alla ut, och vi började med förfest med tacos på Kläppen, och drog sen till Dahlboms. Där träffade vi på kursledarna. Kvällen avslutades med hamburgare på Max, och sen taxi hem. Ikväll blir det liknande utgång, men först ska jag och Emil dra fyrhjulingen ner på byn och kolla lite. För alla som känner mig så kommer jag att ha ändrat min dialekt en del, de går fort här uppe med så många olika dialekter. Så jag tänkte avsluta med ett riktigt nytt Årecitat (OBS internskämt): "de e skit töntigt ju!"

Inga kommentarer: