söndag 9 december 2007

Skidlärarveckan

Efter tio dagar i försäsongsskidåkning i Åre, börjar det bli dags att summera veckan. Trots att vädrets makter ofta brukar straffa Åre hårt, lät stormens syndaflod vänta på sig och veckan bestod i stort av fint väder där den sista dagen bjöd på tio minusgrader, sol och klarblå himmel. Att den nedgående solen bjöd bergen på sin rodnad gjorde inte saken sämre, och våra lyckliga skidleenden klöv våra ansikten.

Skidlärarkursen kom att överträffa alla min förväntningar och vi har verkligen fått lära oss att bjuda på oss själva, då vi såväl sjungit barnsånger med rörelser till, och haft rollspel. Rollspelens roligaste kommentar stod Ragna för, då hon var en gammal tant, och blev pååkt bakifrån, och utbrast ”Åhh, det här var längesen!”. Veckans roligaste händelse stod nog jag, Emil och Tove för, då vi lyckades bli infrusna i bilen, och tvingades köra till ICA:s parkeringsgarage för att tina upp bilen. Under tiden roade vi oss med att göra om SLAO:s 10 utförsåkarnas trafikregler (som vi var tvungna att lära oss) till SLAO:s 10 afterski regler. Här kommer några exempel, med originalet först och den nya sen:

  • Klättra upp vid sidan av backen – Klättra upp vid sidan av baren
  • Stanna där du syns – Däcka där du syns
  • Hjälp till vid olycka – Hjälp till vid misstänkt nykterhet
  • Var uppmärksam och visa respekt i backen – Var uppmärksam och visa respekt när du beställer i baren.
  • Lämna namn och adress vid olycka – Lämna namn och adress om du träffar ett schysst ragg
  • Välj rätt åkriktning – Välj rätt åkriktning då du kör rattfull
  • Respektera skyltar – Respektera snefylla
  • Kör om med marginal – Försov dig med marginal dagen efter
  • Anpassa farten – Anpassa farten i tequila racet
  • Starta försiktigt på förfesten
  • (för dom som vill läsa dom riktiga besök http://www.slao.se/Utforsakarens_trafikregler.asp)

Veckans citat: ”Men de e ju skittöntigt ju!” (internhumor, men Tove du vet vad jag menar)

Veckan har resulterat i en rad nya vänner, då främst Emil och Tove, mina ”sambos” från Kläppen, mitt andra hem, och Fia, min lilla vän från förra säsongen, som dessutom förtjänar utmärkelsen veckans partyprisse. Det känns allt annat än roligt att lämna alla, men jag åker snart upp igen så det ska nog funka. För tillfället ligger jag på en skakig översäng, ensam i en sex personers kupé, på väg hem. Under veckan ska jag vara konfrancier under skolans julshow, och förhoppningsvis ta körkort. Tack och adjö, massor av snö!

Den berömda falukorvmobilen; det var Kolan och Christoffer som stod för denna sjukt galna mobiltelefon. Hur kommer man ens på idén?

Fia, nån gång under kursen.


Partytrick: Emil, Tove och jag såg en Elkedjan reklam, där en kille satt i en diskmaskin, så jag var tvungen att testa. Och jag kom faktiskt in helt och hållet, vi kunde till och med stänga luckan!


Sista dagen bjöd på underbart väder: 10 minusgrader, 4 minus på Olympiaplatån, strålande sol och sköna backar. Jag längtar tillbaka redan...

Inga kommentarer: