onsdag 27 februari 2008

Stockholmsfjölan invaderar byn

Så var den snart slut, Åre och årets jobbigaste skidvecka, den ökända vecka 9. I söndags invaderade stockholmsfjölan byn, och med sina backslick och feta plånböcker som piskor driver de alla som jobbar här som slavar. Nja, riktigt så illa är det kanske inte, men man kan inte bortse ifrån att det varit den absolut arbetssammaste veckan hitills. Varje dag denna vecka har jag haft lektioner uppbokat över öronen; varje dag från 9-16.30 utan vare sig raster eller tid att äta lunch. Med magen skrikandes av hunger och värkande fötter har jag tagit mig ann två stora grupper holländare som upptagit den mesta av min tid, och under en veckas lektioner har vi hunnit med såväl carving som sladdsväng, offpist och parkåkning.

En vacker dag i barnbacken.

På grund av den stora turisttillströmningen denna vecka försöker jag undvika byn så mycket som möjligt, så att handla, utgång och restaurangbesök får vänta till nästa vecka. Även min personliga skidåkningen får kliva åt sidan denna vecka, då det varken finns tid, lust eller ork för det just nu. Idag han jag dock med två åk i skogen, varav det ena slutade med en krasch in i några träd. Benen på var sida om trädet kunde ha slutat illa, så jag gissar att jag får vara lycklig för mitt feta blåmärke på låret. Igår åkte jag, Tove och Anton på stick- och virkjunta på Zebra café, där vi fikade och träffade annat trevligt folk som också gillar att virka mössor. Samtidigt fick jag en del värdefulla tips, bland annat hur man ska börja uppifrån och öka på rätt ställe.

Så här ser det ut när man kraschar in i några träd.



Virksession hemma hos Lotta och Hanna.

Idag hade jag guidning hela eftermiddagen med två holländska familjer, och under vår tre timmar lång tur fick vi både bränna på i backen och åka en hel del offpist. För första gången på många dar var nu skutan äntligen öppen, då hård vind tidigare ställt till det för högzonsliftarna. Efter några åk i Tusenmetersliften begav vi oss vidare ner genom Tväråvalvet, där mjuka röda backar väntade. Efter yterliggare några åk tog vi oss neråt i systemet, via Stendalen och Ullådalen tillbaka till Rödkullen. En underbar eftermiddag på jobbet kort och gott.

1 kommentar:

Anonym sa...

Är "session" ett modeord i Åre eller?;)

Du verkar ha det så sjukt nice där uppe! Hoppas jag kan joina under påsk!/Hampus

PS. Grymma bilder!