måndag 11 februari 2008

Skaldjursomelett, sol och galna turister

Tiden går fort och den första av åtta skidveckor i Åre är till ända. Upptagen av jobb och fest har tiden inte räckt till att skriva här, men nu är det dags för en liten lägesrapport och lite bilder. Jag har kommit igång bra med jobbandet och vi har haft flera nöjda kunder. Tre förmiddagar tillbringade vi med en pappa och hans son, för att träna skärande svängar, och efter att ha åkt både portar och park åkte såväl pappan som hans son som på räls i backen. Inte undra på att de var så nöjda att vi fick 500 kr i dricks. Vecka 6 har dock vart lite småknaper när de gäller kunder, men det var nog lungnet före stormen, då sportloven drar igång nu och backarna invaderas av galna turister. Därmed är det bara att ge sig ut i liften och ragga kunder, något som visat sig vara ett vinnande koncept.


Själv har jag fått lite tid då och då med lite åkning själv, och då har det främst blivit parken i Bräcke som har fått njuta av mitt sällskap. Efter hård träning klarar jag nu alla Åres boxar, till priset av några rejäla krascher med tillhörande blåmärken. Även lite härlig offpist har hunnits med i Stendalen, men efter dagar av ihållande plusgrader är offpistförhållandena nu bedrövliga.

Idag sken solen strålande över hela berget, och inga moln syntes till på hela himlen. Det enda som skuggade oss var en otäck olycka i backen Röda Rappet, där en åkare, till synes helt utan kontroll, precis missade Peter med ett par centimeter; han åkte faktiskt över hans skidor. Efter det kraschade han och flög ungefär 30 meter ner utanför backen, voltade runt tre gånger innan han tillsist stannade. Pistörerna (skidpatrullen) var snabbt på plats och kunde konstatera att hans hade brutit benet rakt av och skadat rygg och nacke, och han fördes i släde ner till den väntade ambulansen. Det är farligt med åkare som saknar såväl kontroll som respekt; hade han träffat Peter hade de båda fått flyga helikopter akut till sjukhus.

Inför veckan är schemat fullspäckat. De närmasta förmiddagarna står det privatlektion med en 8 årig nybörjare på schemat. Sedan ska jag och Peter rekognisera Huså-turens offpist, träna bansättning och ha ytterligare ett antal lektioner. Imorgon är det dessutom tisdag, vilket innebär att det blir utgång på Bygget. Fullt upp med andra ord. Som tur är har jag planerat en varierad matsedel, som innehåller bland annat spansk skaldjursomelett, blåbärspaj och stekt kycklingfilé.

Nu är det dags att laga mat, och sen ska jag iväg och träffa en kund på favoritrestaurangen Madonna di Campigno. Om jag har tid lägger jag ut ett bildspecial om några dar med lite actionbilder.

Som avkoppling efter skidåkningen virkar jag lite mössor. Tobbe, här kommer en bild på din mössa, som snart kommer hem till dig, och den andra mössan har jag gjort till min sambo Anna Karin.

Inga kommentarer: