onsdag 20 februari 2008

Två dagar av välbehaglig offpistmjölksyra

Två dagar, två väderlekar, två snötyper. Två helt olika dagar, med en sak gemensamt; låren fylldes av välbehaglig offpistmjölksyra. En helmulen dag med en förmiddag fylld av feta fallande snöflingor, som efter avslutad lektion bjöd på knädjupt puder i en helt ospårad ränna. Det var gårdagen. En dag med skinande blå himmel, vårsnö och härliga drop över hela skutan, det var idag.

Efter att ha åkte med min elev i två timmar under förmiddagen igår, begav jag mig efter en lunch bestående av fisk, dillsås och potatismos, ut på puderjakt. I området kring VM backarna vid Olympia hittade jag en lång bred skogsränna med flera naturliga hopp och snökuddar, där snön låg orörd och bara väntade på att min 90 mm breda skidmidja skulle klyva snötäcket. Med adrenalinet pumpandes i kroppen kastade jag mig håglöst ner i rännan och kände den första mjuka snön skvätta upp över höften. Några meter längre ner sköt mina skidor över kanten på ett högt drop, och för ett ögonblick hängde jag fritt i luften innan jag snöskvättandes slog ner i marken. Resten av rännan åkte jag som i trans, innan jag utmattad slog ner på den hårda transportleden.

Idag åkte min elev riktigt bra, efter tre dagars intensiv träning. Innan han började åkte han dåliga plogsvängar, men idag åkte vi tillsammans Gästrappet (en röd-svart backe) med bra sladdande paralellsvängar. Glad över en lyckad lektion kastade jag snabbt i mig lunchen och åkte ut i solskenet. Med spegelglaset som en skyddande barriär mot den skarpt lysande snön, styrde jag skidorna ut från Långsvängen och mot min favorit offpist; en cirka 2 km lång offpist med flera branter, höga drops och svängvänliga flacker. Dessutom hade de senaste dagarnas kraftiga vind svept upp mängder av snö över stenar, som nu utgjorde en lekfull park av smådrop. Efter de första svängarna skrek låren redan av mjölksyrechock, då de hela tiden tvingades dämpa hoppen mot underlaget, och efter första åket droppade svetten redan från ansiktet. Med ett brett leende smet jag genom skidskolekön för att hinna ytterligare några åk innan liftarna stängde.



Efter en avslutad, underbar skiddag är nu kroppen slutkörd av den aggressiva åkningen, och efter att ha handlat mat för ytterligare en vecka, är det återigen dags att kolla på fotboll på O'learys: AC Milan - Arsenal.

1 kommentar:

Anonym sa...

shyssta bilder. blir lite sugen, men imorgon bitti drar vi till sydney för att surfa i några månader. syns i sommar. ha det gott. see you on bloggen. /jim